Hírek

Párbajoztunk egy utolsót az év végén – KRITIKA


Még kora ősszel jött ki Ridley Scott idei első filmje, Az utolsó párbaj (The Last Duel), amely egy XIV. századi korkép nők és a férfiak akkori helyzetéről, egy nemi erőszak esetén keresztül bemutatva. KRITIKA.



Ridley Scott esetében nem idegen az, hogy megtörtént esetet láthatunk, és a direktor most is ehhez az opcióhoz nyúlt. A történet a középkori, egészen pontosan XIV. századi Franciaországba kalauzol el minket, ahol két, egykoron jó barátnak számító nemes, Jean de Carrouges (Matt Damon) és Jacques LeGris (Adam Driver) között megromlik a viszony. Ennek elsődleges oka az, hogy míg de Carrouges birtokát egyre érik a nehézségek, addig LeGris – mint a helyi úrnak számító Pierre d'Alençon gróf (Ben Affleck) jobbkeze – számos kiváltságot élvez.

Mindezt tetézi, amikor de Carrouges felesége, Marguerite (Jodie Comer) megvádolja LeGris-t azzal, hogy megerőszakolta őt, amikor az ura távol volt. Ez hatalmas sértés de Carrouges számára, aki bírák elé viszi az ügyet, majd az egyik fél haláláig tartó párbajra hívja LeGris-t. Mi, nézők, mindeközben a három érintett szemszögéből látjuk és halljuk elmesélve, hogyan történtek a dolgok, amíg el nem érünk a címben szereplő utolsó, mindent eldöntő párbajig.

Azt a #metoo-botrány óta tudjuk, hogy számos nőt a mai napig ér szexuális zaklatás vagy erőszak, és ami még nagyobb baj, hogy sokan félnek ezt elmondani vagy szót emelni miatta. Éppen ezért különösen érdekes az, hogy egy olyan sztori tárul elénk, amelyben egy asszony – félretéve minden szégyenérzetét – egy olyan világban tette meg mindezt, amikor a nők szerepe kimerült abban, hogy utódot szüljenek férjüknek, és álljanak ehhez rendelkezésre, amikor kell.

Ez önmagában is üdvözlendő 2021-ben, de a film ettől még nem üt akkorát, hogy sokáig emlékezzünk rá. A színészi játék abszolút rendben van, a látványvilággal sincs baj, a párbaj – bár összességében rövid, de – el lett találva, mégis sok olyan van, ami nem emeli ezt az alkotást a nagyok közé. A már említett három szemszög alapból érdekes megközelítés lenne, hiszen sokat elárul a korról, hogyan látják a dolgot a férfiak, és hogyan egy nő, de emiatt sokszor ugyanazt látjuk és halljuk (szerencsére azért a snittek között nagyon kevés az átfedés), ráadásul az arcunkba kapjuk azt is, hogy a három közül melyik a teljes igazság.

Ez is levesz a végeredményből, és ez így önmagában kevés egy nagyjából két és félórás mozihoz. Az utolsó párbaj egyáltalán nem rossz film, üzenete egyértelműen fontos és aktuális (és szerencsére nem túlságosan didaktikus), ám hiányzik belőle az a plusz, ami miatt a felső polcon lenne a helye.


ÉRTÉKELÉS: 6,5/10



POLGÁR GÁSPÁR